عصر کرد

آخرين مطالب

داستان خرس سریال «پایتخت» ادامه دارد | واقعی بود یا تن پوش؟ سیاسی

داستان خرس سریال «پایتخت» ادامه دارد | واقعی بود یا تن پوش؟
  بزرگنمايي:

عصر کرد - به گزارش همشهری آنلاین، فصل هفتم مجموعه پایتخت پس از 2 سال از پخش فصل ششم آن نوروز امسال نمایش داده شد و همانطور که قابل پیش‌بینی بود، ‌ با استقبال زیاد مخاطبانش روبه‌رو شد و حتی توانست آمار بینندگان تلویزیون را جابه‌جا کند و در پخش آنلاین هم رکورد به جا بگذارد. در طول پخش سریال بینندگان مدام در باره هر قسمت در شبکه‌های اجتماعی مختلف اظهارنظر می‌کردند و حتی دیالوگ‌هایی را که به نظرشان بامزه آمده بود، به اشتراک می‌گذاشتند.
بعضی از سکانس‌ها هم پربحث شدند. از جمله سکانس دعوای نقی و بهتاش که از آن به عنوان حرف‌های نسل جوان و بحث میان نسل جوان و یک نسل قبل‌تر برداشت شد. سکانس دیگری هم که مورد توجه قرار گرفت و در باره آن در شبکه‌های اجتماعی بسیار نوشته شد، ‌ صحنه حضور خرس در کمپر بود. در این سکانس خرس وارد کمپر ارسطو می‌شد، در حالی که خانواده نقی در آن حضور دارند. خرس آرام حرکت می‌کند و سراغ خوراکی‌ها می‌رود، ‌ اما با آدم‌ها کاری ندارد. آنچه در باره این سکانس مورد بحث قرار گرفت، ‌ واقعی بودن یا عروسکی بودن خرس بود. خیلی‌ها معتقد بودند خرس واقعی است و در مقابل عده ای هم بودند که حدس می‌زدند از تن پوش به جای خرس استفاده شده است. حالا با حضور سیروس مقدم با خبرگزاری مهر و توضیحاتش در باره نحوه تصویربرداری این سکانس مشخص شده هم از خرس واقعی شده و هم از تن پوش.
هیچ چیز من‌درآوردی نبود
سیروس مقدم گفته است این صحنه‌ها مثل بقیه‌های مشابه در همه جای دنیا تصویربرداری شده است: «چیزی من‌درآوردی وجود نداشت. طبیعی است که یک حیوان رفتار خودش را دارد، عادات و آداب خودش را دارد. هیچ وقت حیوان، به خصوص حیوانی مثل خرس، این‌گونه نیست که آموزش پذیر باشد. کار خودش را می‌کند، گرسنه می‌شود غذا را با سبک خودش می‌خورد، نه با سبک دیگری. به همین دلیل، ما از تجربه‌ای که در تمام دنیا شده بود، استفاده کردیم. یعنی ماکتی ساختیم که ابعادش از این اتوبوسی که داریم اندکی بزرگ‌تر بود تا جای دوربین‌های متعدد داشته باشیم و بتوانیم در واقع خرسی را که می‌چرخد در این کمپ دنبال کنیم.»
او توضیح داده: «ما در همه جا دوربین گذاشتیم و مثلاً برای قسمتی که لیس می‌زند هم دوربین کاشتیم. از شیشه‌های نشکن استفاده شد تا صورت او واضح دیده شود. قسمت‌هایی که بلند می‌شود و با نقی مواجهه دارد غذا آویزان کردیم و درواقع خرس برای این غذاها بلند می‌شود. بعد همه اینها با تصاویر اصلی جایگزین شد. در پایان هم با میشکا یعنی خرس مورد نظر خداحافظی کردیم. این سکانس برای خود من تجربه‌ای تازه بود.»
مقدم در باره استفاده از تن‌پوش در مرحله بعد هم گفته است: «تصاویری از خرس واقعی در ماکت کمپر که توسط پیمان قانع ساخته شده بود در اصفهان فیلمبرداری شد سپس این تصاویر در کمپر واقعی در مشهد با بازیگران اصلی ضبط شده و اکشن‌ها و ری اکشن‌های آنها به حمله خرس گرفته شد.
اینجا از خرسی استفاده شد که تصاویرش با حضور یک بازیگر تئاتر و تن‌پوش خرسی که بر تن‌دار داشت، گرفته شد. تن پوش خرس نیز توسط عادل بزدوده ساخته شده بود. مرحله بعد اضافه شدن بک گراندها و فوتیج‌ها به تصویر و تحویل آنها به مسئول جلوه‌های کامپیوتری امیر ولی‌خانی بود که در تمامی‌مراحل ساخت صحنه خرس در اصفهان مشهد و شمال کشور کنار ما بود.»

عصر کرد

می خواستیم آسیبی به خرس وارد نشود
پیمان قانع، طراح صحنه پایتخت هم در یک گفت‌وگو از نحوه فیلمبرداری این سکانس صحبت کرده است: «ماجرای خرس به یک پروسه چندین جلسه برمی‌گردد که اصرار زیاد محسن تنابنده که از روز اولِ فیلمبرداری تمام تمرکزش روی حمله خرس بود. برای او جذابیت، دقت و پویا بودن و واقعی درآمدنِ این صحنه از هرچیزی مهمتر بود. به همین خاطر چندین بار با آقای مقدم، گروه تولید و عوامل دیگرمان جلسه داشتیم و شکل‌های مختلف آن را بررسی کردیم.
تقریباً بهترین حمله خرس در فیلم از گور برخاسته یا (The Revenant) که دیکاپریو آن را بازی کرده به نمایش درآمده است. در تحقیق‌ها و بررسی‌هایی که از این فیلم داشتیم این نکته درآمد که از ترکیب خرس زنده، ویژوآل و تن‌پوش در این اثر آمریکایی استفاده شده است.
اما در اینجا قرار بود خرس با یک خانواده درگیر شود در یک محیط محدود و چند بازیگر که کار پیچیده‌ای است. از طرفی بایستی طوری این صحنه ساخته می‌شد که دوباره نگویند این صحنه را ایرانی‌ها گرفتند و به چشم نیاید. اتفاقاً از همه زوایا و ابعاد به این صحنه و اتفاق، نگاه کردیم. منظورم از یک برداشت این بود که ما خرس را به شکل طبیعی و واقعی در اصفهان فیلمبرداری کردیم. خرس جثه بزرگتری داشت و کامل ساخت و ساز کردیم و خرس در آن محیط مورد تصویربرداری قرار گرفت که به تعبیری عوامل کار هم در امنیت کارشان را انجام دهند.
قطعاً بازیگران را در جای دیگری گرفتیم همان کمپر و در جاده مشهد و خرس را در اصفهان؛ این هنر آقای مقدم و خشایار موحدیان، امیر ولی‌خانی مسئول جلوه‌های ویژه به همراه تیم خودشان و بازیگران ما بود که این سکانس این‌طوری فیلمبرداری، مونتاژ و در معرض نگاه مخاطبان قرار گرفت.»
روایت عروسک‌ساز
عادل بزدوده، ‌ عروسک ساز زبده و قدیمی‌که عروسک‌های خاطره انگیزی مثل زی زی گولو و پسرخاله را ساخته، در یک پست اینستاگرامی‌نوشته که طراحی و ساخت تن‌پوش شخصیت خرس در سریال «پایتخت» یکی از به‌یادماندنی‌ترین تجربه‌های حرفه‌ای‌اش بوده است و از طراحی تا حضور در صحنه‌ی فیلم‌برداری، به‌عنوان فرآیندی لذت‌بخش و هیجان‌انگیز یاد کرده است.
کد خبر 939899 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خبر مهم تلویزیون - برنامه تلویزیونی سریال پایتخت فیلم و سریال ایرانی تلویزیون - صدا و سیما

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/991154/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رتبه نخست کردستان درکشت گندم دیم

برپایی نمایشگاه از آثارنقاشی

«عاشق‌شدن آداب ندارد» روایتی تازه از زیستن در جهان معاصر

یک قدم تا چمپیونشیپ: رکسهام تاریخ‌سازی می‌کند

رقابت جدید برای رونالدو؛ پنجه در پنجه با ایلان ماسک

درویش مانند یک رییس جمهور در پرسپولیس!

جام ریاست فدراسیون جهانی| مشخص شدن حریفان نمایندگان کشورمان

کلوپ به یک شرط برمی‌گردد؛ اگر التماسش کنند!‏

اختر: بازیکنان استقلال برای تیم‌های دیگر خوب هستند

صلاح و رافینیا موثرترین بازیکنان اروپا

بیانیه محمد رهبری پس از اتفاقات اخیر: پاکدامن دوست من است

زیدان همان فرگوسن است، راه نجات منچستریونایتد!‏

تأکید دادستان رباط کریم بر تسریع نوسازی بافت فرسوده در رباط کریم

نمایش خانه دراکولا با فرزاد حسنی و آرش فلاحت‌پیشه روی صحنه رفت

هواشناسی کردستان؛ از گرد و غبار تا رگبارهای موقت و وزش باد در راه در کردستان

سکان دار جدید وزارت اقتصاد کیست؟

تنها 20 درصد اقتصاد در اختیار مردم است/ شرکت‌های دولتی حیاط خلوت هزینه‌های خاص شده‌اند

مطالبات بخش خصوصی را در سفر رئیس جمهور با جدیت پیگیری می‌کنیم

ویژه‌برنامه شهادت امام جعفر صادق (ع) در مسجد مهدیه سنندج

به مناسبت بزرگداشت استاد سخن، سعدی

ای دل غمدیده، حالت بِه شود، دل بَد مکن

سرمربی سرشناس چالش‌های عجیب را دریبل زد!

تراکتوریِ قدیم به سمت لیگ برتر

اخراج آنچلوتی؛ این یک پیام خداحافظی بود

لیست تیم ملی ساحلی برای جام جهانی مشخص شد

فهرست نقل و انتقالاتی پرسپولیس

برنامه ویژه پیکان برای استقلال؛ سکوت و آرامش!

تغییر ساعت دیدار استقلال و پیکان

بیانیه باشگاه مس رفسنجان؛ "از روانخواه شکایت می‌کنیم"

پیشنهاد جدید برزیلی‌ها به آنچلوتی

آینده برای آن‌هاست؛ معرفی سه ستاره جوان در ماه فروردین!

بلعیده شدن کامیون توسط قنات متروکه در رباط‌کریم

کارشناسی داوری مارک کلاتنبرگ در برنامه فردوسی پور: «ناظمی و وار» نتیجه بازی استقلال - هوادار را به ضرر آبی‌ها تغییر دادند!

:::آفتاب نو::: کارشناسی داوری مارک کلاتنبرگ در برنامه فردوسی پور: «ناظمی و وار» نتیجه بازی استقلال

نمایش «خانه دراکولا» با فرزاد حسنی و آرش فلاحت‌پیشه روی صحنه رفت

8 هزار کیلومتر از راه‌های کردستان غیراستاندارد است

8 هزار کیلومتر از راههای کردستان غیراستاندارد است

دیدار سرکنسول ایران با معاون نخست وزیر اقلیم کردستان

مدیرکل جدید راهداری کردستان معرفی شد+سوابق

نشست مهدی تاج با رییس هیات فوتبال تهران؛ ماجدی صاحب اختیار شد

ارائه بیش از 35 هزار ساعت آموزش‌های مهارتی در کردستان

سپاه داوطلبانه وارد میدان عمل می‌شود

راه‌های استان کردستان توسعه یابد/ جوانان شغل می‌خواهند

حمله نماینده پرحاشیه مجلس به محسنی اژه‌ای؛ عدالت را برای همه بخواهید نه برای گروهی خاص!

تنبیه بدنی دانش‌ آموز کرمانشاهی و پاسخ تکراری آموزش و پرورش | چرا تنبیه اکثرا در مدارس پسرانه رخ می دهد؟

واکنش به انتشار فیلم تنبیه دانش آموزان در فضای مجازی + ویدئو

برخورد با معلم خاطی در کرمانشاه/ پرونده به کمیسیون رفت

جاده‌های کردستان نیازمند بهسازی فوری هستند

در جستجوی پاپ فرانسیس در دنیای کتاب

کتابی با قصه دلتنگی‌ها و صبوری‌ها از جنس «به رسم امانت»